CASES fra danske virksomheders dagligdag



Her er nogle konkrete og nærværende eksempler på hvad BIG DATA blandt andet er, og hvad de kan bruges til.
Disse eksempler er alle fra danske virksomheders dagligdag, om hvordan de har lært at benytte BIG DATA i beslutningsprocesserne til planlægning og gennemførelse af den daglige drift, samt vedligeholde datagrundlaget for de beslutninger, der skal sikre virksomhedens fortsatte udvikling og indtjening.
Ring til Finn Gilling på 60211704 eller send en mail for en uforpligtende snak om en case fra din branche.
Det lokale ejendomsmarked:
En advokat i Viborg lever af at vide hvad der sker på ejendomsmarkedet i Viborg. Denne advokat modtager hver uge en e-mail med et Excel ark, som fortæller om hvilke salg der har fundet sted i Viborg, hvem der har købt og solgt til hvilke priser. Ligeledes ved advokaten også hvem der har fået udført en energimærke rapport, selvom det gamle energimærke stadig er gyldigt. Det kan betyde at ejendommen skal sættes til salg. Advokaten kan derfor altid være mere vidende end sine ejendomsklienter i området.

Vinduespudsning:
Et vinduespudserfirma har specialiseret sig i vinduespudsning i Gentofte. De får løbende et Excel ark over hvilke butikker der er i Gentofte og hvem der ejer dem. De kender hele tiden deres markedsandel og de ved hvem de har som kunder og hvem de måske burde få som kunder. De kan også udregne præcise tilbud og udnytte at de kan få en konkurrencedygtig pris hvis de minimerer deres transport.

Vagt- og sikkerhed:
Et Vagt- og Sikkerhedsfirma har vagter kørende rundt om natten i bestemte område. Med det rigtige BIG DATA sæt kan de hurtigt få kendskab til hvem der kunne være deres fremtidige kunder. Samtidig vil de kunne optimere ruterne som vagterne kører med brug BIG DATA og en effektiv kortløsning.

Ejendomsmarkedet i Danmark:
En ejer af adskillige ejendomme, vil gerne følge med i hvordan ejendomsmarkedet for forskellige typer ejendomme udvikler sig rundt om i landet, for det gælder om at spotte en udvikling før andre gør det. Denne ejer får hver dag excel ark med data om bestemte typer ejendomme der sælges og købes, til hvilke priser og specielt hvem der køber dem, hvem der bor i dem m.m.
Landsdækkende detailkæde:
En detailkæde har 150 butikker rundt om i landet. Med de rigtige BIG DATA og den rigtige software (MasterPlan fra Gilling), vil de kunne forudsige hver butiks omsætningspotentiale, dens aktuelle markedsandel, og den vil kunne få at vide hvilke geografisk relaterede forhold til driver dens omsætningsmuligheder. Kæden vil herigennem kunne finde de butikker der klarer sig dårligere ned forventet og de butikker som man måske skal renovere, nedlægge eller generelt stramme op på. Kæden vil ligeledes kunne fordele sine investeringer meget præcist blandt butikkerne, så man får størst afkast for hver krone der investeres i de mange muligheder en sådan kæde har. Kæden har også en kundeklub. Man vil derfor kunne få mange nye data på medlemmerne og man vil kunne blive bedre til at rekruttere nye medlemmer, fordi man både ved hvem man har og hvem man ikke har.




Energibesparelsesprojekter.
Energistyrelsen har nu åbnet op for adgang via webservice til alle landets energimærke rapporter. På www.danskebigdata.dk kan vi derfor give danske virksomheder i energibesparelsesbrancherne, mulighed for at finde frem til lige netop de bygninger og ejere som formentlig er interesserede i energibesparelsesprojekter der kan betale sig. Hos danskebigdata.dk kan vi således levere et BIG DATA sæt der integrerer en række data fra Energistyrelsen med data fra BBR og CVR-registrene. Vi opdaterer disse data så hyppigt som det er muligt, og derfor kan vi også levere ændringer i bygninger og ejeres status.
Vi leverer data i excel-ark klar til brug for analyser, beslutninger, kontakt m.m.

Cateringydelser:
En virksomhed sælger catering ydelser. De vil gerne sikre sig at de kørende sælgere besøger de rigtige kunder i den rigtige rækkefølge, så der ikke spildes tid på forkerte møde og for megen spildtid til kørsel. Her vil det rigtige BIG DATA sæt og rigtig software kunne medføre tidsgevinster på nogle gange over 30 %.

Fiber og bredbåndsforbindelser:
En virksomhed kæmper en hård konkurrence på markedet for fiber og bredbåndsforbindelser. Her vil et godt BIG DATA sæt kunne etablere en meget fysisk og præcis markedsdatabase på enkelt adresse niveau. Virksomheden vil hele tiden kunne se, analysere og få viden om hvilke kunder man har hvor, og hvilke man ikke har. Man vil kunne få at vide om kunderne i form af "ejendomme" skifter ejere, og man vil kunne anvende disse informationer til proaktive salgsaktiviteter. BIG DATA betyder at virksomheden ikke skal gætte på usikre markedsinvesteringer, men kan måle og sikre sig at de tiltag man investerer i giver et tilfredsstillende afkast.
Finn Gilling,
direktør, Cand.merc.
The Human Decision/Gilling
KONTAKT Finn Gilling:
Tlf.: +45 60211704 / Mail til Finn Gilling
Gilling/The Human Decision
Symbion Science Park
Fruebjergvej 3
2100 København

© 2014 All rights reserved by The Human Decision/Gilling